Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

1.9 Ruskamaraton
25.11 La Rochelle marathon

sunnuntai 22. huhtikuuta 2018

Viikko 16

Ma 16.4; a: 6km. i: 14km. Yht. 20km
Ti 17.4; a: 6km. i: 1h 40min. punttisalitreeni + 5km. Yht. 11km
Ke 18.4; lepo, illalla tunnin hieronta
To 19.4; i: 10km
Pe 20.4; a: 5km. i: 15km. Yht. 20km
La 21.4; i: 28km
Su 22.4; i: 12km

Viikko 16: juoksua yht. 101km

Hieman löysempi viikko, varsinkin juoksun tehojen puolesta. Tiistain punttisalitreeni veti kropan aika jöötiin ja keskiviikkona pidinkin liikunnasta totaalisen lepopäivän. Keskiviikkoillan hieronta teki kyllä gutaa. Torstai-iltana tein Mäkelänrinteen uimahallilta kovan maratoonarin ja triathlonistin Juha Laitisen kanssa kimppalenkin, jonka päätteeksi haastettelin vielä häntä tarkoituksenani kirjoittaa juttu Kestävyysurheilu.fi - sivustolle. Täytynee lähiaikoina kirjoittaa puhtaaksi omat harakanvarpaat. Loppuviikko sujui mukavasti lenkkeilyn merkeissä. Lauantain pitkä lenkkikin kulki oikein kivasti kovasta tuulesta huolimatta. Tästä on hyvä jatkaa. Ensi viikolla onkin sitten taas tarkoitus kisata. Kyrönjoki maraton olisi näyttämönä ja siellä meinaan puolimaratonin taivaltaa.

sunnuntai 15. huhtikuuta 2018

Viikko 15

Ma 9.4; a: 5km. i: 14km. Yht. 19km
Ti 10.4; a: 5km. i: 2km + 2x1500m/2x1000m/2x500m vedot, 500m hölkkäpalautus vetojen välissä + 1,5km. Yht. 17km
Ke 11.4; a: 5km. i: 13km. Yht. 18km
To 12.4; a: 5km. i: 21km. Yht. 26km
Pe 13.4; a: 5km. i: keskivartalojumppa + 9km. Yht. 14km
La 14.4; p: 4km + Averian lenkki (10km kisa): 37.57 + 1km. Yht. 15km
Su 15.4; p: 12km

Viikko 15: juoksua yht. 121km

Kevät tuli kunnolla ja treenit jatkuu mukavasti. Jatkoin alkuviikosta täydellä höngällä, vaikka viime viikon sunnuntain kisa tuntuikin alkuviikosta vielä jaloissa. Tiistain vedot olivatkin melkoista tempomista ja väsy tuppasi tulemaan. Torstai-illan puolipitkä töiden jälkeen kulki kuitenkin yllättävän kevyesti, josta olin hieman yllättynyt.

Lauantaina ajelin Vihdin maalaismaisemiin juoksemaan Averian lenkin (10km). Kisa starttasi klo. 12:00. Aurinko paistoi, lämmintä oli +13c, eikä tuultakaan ollut juurikaan. Aivan loistava keli siis juosta kisa. Reitti oli todella rankka. Se kävi ilmi heti ensimmäisistä kilometreistä. Ekat 3km juostiin asfaltilla ja se oli kumpuilevaa, mutta pääosin nousuvoittoista. Kolmannen kilsan päätteeksi oli pitkä nousu ja reitti muuttui nousun jälkeen pieneksi hiekkatieksi. Se oli sula, mutta vielä todella märkä talven jäljiltä. Pari kaveria lähti heti paukusta omille teilleen. Yksi jamppa juoksi edessäni pari ekaa kilsaa ja peesissäni tuli kaksikko. Aloin saada kuitenkin jo tuolla asfalttipätkällä eroa tähän kaksikkoon ja pian saavutin myös edellä menneen jampan. Sen jälkeen juokinkin oikeastaan yksin maaliin saakka kolmannella sijalla. Kun 5km oli takana, hiekkatie muuttui lumiseksi ja mutaiseksi poluksi. Meno hidastui melkoisesti ja pariin kertaa meinasin vetää nurinkin. Lumiset sohjopätkät piti ottaa varovasti ja polun mutapohja oli myös älyttömän liukas. Hyvin pian hoksasis, että kun juoksi polun vieressä olevaa heinikkoa, oli pito huomattavasti parempi. Onneksi polkua ei ollut kuin kilsan pätkä ja sitten pääsi taas hiekkatielle kirmaamaan. 7-8km väli oli aika ramakkaa nousua, joka uuvutti melkoisesti. Henki pihisi ja jaloista tuntui olevan puhti ihan lopussa. Pian 8km paalun jälkeen alkoi kuitenkin asfaltti, joka oli vielä positiiviseksi yllätykeksi loivaa alamäkeä oikeastaan maaliin saakka. Tätä oli suorastaan ilo laapottaa, vaikka väsymys hiipi vääjäämättä menoa kiusaamaan. Maalissa olin ajassa 37.57, mikä ei nyt kympille kummoinen aika ole. Reitti huomioon ottaen olin kuitenkin tyytyväinen. Raskaalla reitillä juostu kisa kävi erinomaisesti kovasta treenistä ja niitähän kroppa nyt kaipaakin kehittyäkseen.

Pohdin aikaisemmin juoksevani puolimaratonin viikon päästä Helsinki Spring maratonilla, mutta skippaan sen kisan ja keskityn töllöttimen ääressä löhöämiseen. Tuolloinhan juostaan koko vuoden merkittävin juoksukisa Lontoon maraton, jossa kohtaavat oikeastaan kaikki maratonmaailman tämän hetken suurimmat starat. Sitä en todellakaan aio missata. Seuraava startti on näillä näkymin puolimaraton 2 viikon päästä Ylistarossa, jossa juostaan Kyrönjoki maraton. Reitti siellä on pöytätasainen ja mielenkiintoista onkin siellä testata vauhdin todellinen tila.

sunnuntai 8. huhtikuuta 2018

Viikko 14

Ma 2.4; i: 11km
Ti 3.4; a: 5km. i: 1h 40min. punttisalitreeni + 5km. Yht. 10km
Ke 4.4; a: 5km. i: 15km. Yht. 20km
To 5.4; a: 5km. i: 2km + 8x500m vedot, 500m hölkkää vetojen välissä + 2,5km. Yht. 17km
Pe 6.4; a: 6km. i: 14km. Yht. 20km
La 7.4; p: 11km, sis. 5x100m kiihdytykset
Su 8.4; p: 4km + Nummelanharjun hölkkä (7km): 26.20 + 1km. Yht. 12km

Viikko 14: juoksua yht. 101km

Tehokas treeniviikko. 3 kovempaa treeniä tuli tehtyä. Tiistaina nujusin punttisalilla töiden jälkeen aika pitkän pätkän ja sain kasaan aika kokonaisvaltaisen voimatreenin. Torstain vedot tuntuivat taas aika kamalilta, mutta se tuppaa olemaan pelin henki kun kovia treenejä alkaan pitkähkön lusmuilun jälkeen kunnolla iskemään.

Sunnuntaina ajelin Vihtiin juoksemaan Nummelanharjun hölkän, joka oli ensimmäinen kisani tälle vuodelle. 7km ei matkana tuntunut kummoiseltakaan haasteelta, mutta vei kyllä miehestä mehut ihan lahjakkaasti. Reitti oli aika mäkinen, sisältäen kovan nousun ensimmäisellä ja viimeisellä kilometrillä. Kumpaankin suuntaan nousun jälkeinen pitkä alamäki oli itselleni myrkkyä. Jalat eivät pelanneet ja meno oli tönkköistä. Tätä ei auttanut reitillä asfaltin päällä talven liukkaiden kelien jäljiltä ollut murskekerros, joka luisti askeleen alla ikävästi. Vaikka kiva olikin kisakausi avata, korpesi järjestäjien toiminta melkoisesti. Mutkia ja risteyksiä ei ollut viitoitettu joko ollenkaan tai sitten tiehen oli piirretty joku kapea nuoli keltaisella liidulla, jota vauhdissa tuskin pystyi edes näkemään. Jos en vikalla kilsalla edellä menevän selkää nähnyt, olisi reitiltä eksyminen ollut varsin todennäköistä. Hieman saisivat järjestäjät kyllä panostaa tällaisiin asioihin kun mielestäni ei puhuta edes kovin mittavasta urakasta. Toki hyvinkin järjestetyjä kisoja piisaa ja esim. Oulun seudulla en ole vielä koskaan kisäjärjestäjien mihinkään toimintaan pettynyt.

Koetetaan jatkaa puuhastelua tulevilla viikoilla hyvällä temmolla. Kisoja olisi tarkoitus tässä myös ravata useampana viikonloppuna putkeen. Vaikka tulokset eivät tule todennäköisesti kummoisia olemaan, tarvitsee kroppa nyt hyviö tv-kovia kehittyäkseen.

sunnuntai 1. huhtikuuta 2018

Viikko 13

Ma 26.3; i: keskivartalojumppa
Ti 27.3; a: 5km. i: 13km. Yht. 18km
Ke 28.3; a: 5km. i: 12km. Yht. 17km
To 29.3; i: 13km, sis. lopussa 3x100m kiihdytykset
Pe 30.3; i: 25km
La 31.3; i: 14km hieman tavallista reippaammin
Su 1.4; a: 5km. i: 2km + 6x1km vedot, 500m palautus vetojen välissä + 1,5km. Yht. 17km

Viikko 13: juoksua yht. 104km

Tasan 5 kuukautta on nyt aikaa Levin Ruskamaratoniin. Merkatkoon tämä viikko treenien aloitusta. Viikon päätteeksi tehdyt kilsan vedot tuntuivat kerta kaikkiaan kermeille, mutta muutapa en kyllä odottanutkaan. Suunnittelin joskus mennä huomisena pääsiäismaanantaina juoksemaan Tulppaanijuoksun Turkuun, mutta avataan kisakausi vasta viikon päästä Nummelanharjun hölkässä Vihdissä. Kulkuhan on siellä varmasti surkeaa, mutta kiinnostaa lähinnä nähdä että kuinka surkeaa.

sunnuntai 25. maaliskuuta 2018

Viikot 11 & 12

Ma 12.3; lepo
Ti 13.3; i: 90min. punttisalitreeni
Ke 14.3; a: 5km. i: 11km. Yht. 16km
To 15.3; a: 6km. i: 13km. Yht. 19km
Pe 16.3; lepo
La 17.3; lepo
Su 18.3; lepo

Viikko 11: juoksua yht. 35km

Alkuviikosta oli vielä taudin parantelua. Yhden salitreenin ja muutaman löysän lenkin sain aikaiseksi. Perjantaina lähdin Tallinnan risteilylle työpaikan ammattiyhdistyksen vuosikokokoukseen/juhlaan. Tarpeettoman paljon tuli juhlittua eikä urheilemisesta luonnollisesti tullut tällaisen episodin jälkeen mitään koko viikonloppuna. Ei pitäisi tuolla tavalla pitkin yötä hillua, mutta joskus se vaan on kivaa hyvässä seurassa.

Ma 19.3; a: 5km. i: 14km. Yht. 19km
Ti 20.3; a: 5km. i: 75min. punttisalitreeni + 6km. Yht. 11km
Ke 21.3; i: 13km, sis. lopussa 5x100m kiihdytykset
To 22.3; a: 5km. i: 12km. Yht. 17km
Pe 23.3; a: 5km. p: 9km. i: tunnin hieronta. Yht. 14km
La 24.3; lepo
Su 25.3; lepo

Viikko 12: juoksua yht. 74km

Kunhan toivuin edellisen viikonlopun yltiöpäisestä rymyreissusta, yritin taas käydä treeneihin käsiksi. Tiistai oli ihan tehokas päivä lenkkeineen ja salitreeneineen. Keskiviikoksi olin ajatellut jotain vetojen tai vauhtileikittelyn tyyppistä, mutta kylmentynyt keli oli tehnyt teistä tähän tarkoitukseen ikävän liukkaat. Myönnettäköön ettei minulla oikein ollut puhtiakaan mokomaan ja käytin tätä vain "hyvänä" tekoyynä. Torstaina ja perjantaina heitin peruslenkkejä, sekä kävin perjantaina hierojalla. Käsittely tekikin hyvää erittäin jumissa oleille jaloille.

Lauantaina lähdin heti aamusta taas Viroon. Nyt oli vuorosa Tallinnan reissu vanhan kaveriporukan kanssa. Matkaan lähti 9 äijän iloinen seurue. Tämä heti ensimmäisenä yliopistolukuvuotenani 2000-2001 alunsa saanut kaveripoppoo on edelleen pitänyt yhtä säännöllisen epäsäännöllisesti. Tässä porukassa on yleensä aina hauskaa ja niin oli nytkin. Käytiin ensin hohtogolfaamassa, jonka jälkeen suunnattiin syömään oikein pitkän kaavan mukaan hyvään ravintolaan. Sitten vielä saunomista ja yleistä hauskanpitoa aamutunneille. Vaikka alkomahoolia tuli taas runsaahkosti nautittua, ei nyt ollut sentään ihan viime viikon kaltainen maailmanlopun fiilis. Väsynyt toki olen ollut kun tänään saavuin illaksi Suomeen takaisin.

Ei terve! Nyt pitää oikeasti aloittaa treenaaminen. Eihän tällaisella lusmuilulla ja vetelehtimisellä ikinä saavuteta syksyksi kovaa maratonkuntoa. Ensi kuussa aloitan myös kisojen juoksemisen. Aivan sama kuinka kehnoja tuloksia kisoista tulee, mutta jostain se on taas lähdettävä liikkeelle. Itseänikin oikein ihmetyttää, miten tämä koko alkuvuosi on ollut näin hirveää velttoilua treenien suhteen?!? Jotenkin vaan ei ole ollut virettä tehdä kovia sessioita pätkän vertaa. Nyt on kerta kaikkiaan pakko ryhdistäytyä!!!

sunnuntai 11. maaliskuuta 2018

Viikko 10: Flunssaa

Ma 5.3; a: 5km. i: 12km. Yht. 17km
Ti 6.3; a: 5km. i: 12km. Yht. 17km
Ke 7.3; i: 11km
To 8.3; a: 6km. i: kekivartalojumppa + 16km. Yht. 21km
Pe 9.3; a: 8km
La 10.3; lepo
Su 11.3; lepo

Viikko 10: juoksua yht. 74km

Ja näinhän se menee, flunssa tuli kylään. Tortaina tyrkkäsin töiden jälkeen ihan ramakan yhdistelmän: jumppasin n. 40min. ja juoksin 16km. Olin lenkin jälkeen tosi väsynyt, jopa aika huonovointinen. Luulin sen vain johtuvan huonosta vireestäni. Perjantain aamulenkki olikin sitten hirveää raahautumista ja olin sen päätteeksi ihan loppu. Töissä väsymys vain yltyi. Mitään minulle tyypillisiä flunssain oireita ei ollut, kuten kurkkukipua, köhää, limaisuutta tms. Töiden jälkeen mittasin kuumeen ja sitähän oli 38c. No voihan nokka! Ei tosin yllätä kun töissä ovat kaikki sairastaneet urakalla. Kummallinen tosiaan vaan tämä taudin kuva kun väsymyksen ja kuumeen lisäksi ei muita oireita ole ilmennyt. Nyt viikkonlopun aikana kuume on laskenut lähelle 37 astetta. Toivottavasti en saa mitään vuoden takaista megaflunssaa seuraksi. Juuri näihin aikoihin alkoi vuosi takaperin influenssan kanssa tappelu joka kesti viikkokausia. Ei sellaista nyt kiitos!

sunnuntai 4. maaliskuuta 2018

Viikko 9

Ma 26.2; i: pieni kuntopiiri
Ti 27.2; a: 5km. i: 11km. Yht. 16km
Ke 28.2; i. 11km
To 1.3; a: 6km. i: 14km. Yht. 20km
Pe 2.3; p: 13km
La 3.3; i: pieni kuntopiiri
Su 4.3; p: 13km

Viikko 9: juoksua yht. 73km

Nyt pitää olla tarkkana etten saa taas kerran repullista ongelmia harrastusta haittaamaan. Oikean jalan nilkka tuntui kipeältä pitkin viikkoa. Perjantain lenkin jälkeen kipu tuntui myös lenkin jälkeen, mutta ei niinkään nilkassa vaan plica-vaivan oireena polven sisäsyrjässä. Viesti tuli harvinaisen selvästi perille: lihaksia ja jänteitä kiristää, mikä aiheuttaa kiputiloja. Myönnettäköön että taas olen lusmuillut tasapainojumpasta, jalkaterän lihasten aktivoinnista, riittävästä venyttelystä yms. Alkaa sitten näkyä heti kipuina ja särkyinä eri puolella koipia. Nyt kun pihalla on ollut kylmä ja siellä on pitänyt könkköstää vaatekaapillinen rytkyjä yllä, niin olisi erityisen tärkeää tehdä riittävästi huoltavaa treeniä.

Piti lähteä nyt sunnuntaina vetoja tekemään halliin, mutta näiltä kiputiloilta en uskaltanut kovaa treeniä ajatellakaan. Maaliskuukin jo vaihtui ja valoisuus sen kun lisääntyy. Eiköhän nämä kelitkin tästä kohta lämpene niin, että ulkonakin voi kohta juosta niin lujaa kun ukon kropasta vaan irtoaa.